Over afvallen en aankomen

Over afvallen en aankomen

15 Tot 30% van de thuiswonende ouderen is ondervoed. Stel dat je 10 buren hebt van 70 jaar en ouder, dan woont er achter 3 voordeuren een ondervoede oudere.

Mensen die proberen af te vallen zijn vaak bezig met het tellen van calorieën. De hoofdregel is ‘als je meer eet dan dat je lichaam aan energie nodig heeft’, dan kom je aan. We kunnen het ook anders opschrijven: ‘als je meer calorieën inneemt dan je verbrandt’, dan kom je aan. Eet je minder calorieën dan je verbrandt, dan val je af. Nu komt het lastige… om een halve kilo per week af te vallen, heb je een dagelijks tekort nodig van 500 kcal. Dit kun je dus bereiken door meer te bewegen of door minder te eten.

Afvallen is niet altijd vrijwillig. Voor sommigen is het juist een uitdaging om aan te komen. Ouderen die minder zin hebben in eten, zullen kleinere porties gaan eten of misschien wel een hele maaltijden overslaan. Dan dreigt het gevaar van ondervoeding: onbedoeld gewichtsverlies of een te laag lichaamsgewicht. En daar komt dan nog bij dat bij het afvallen niet alleen vet, maar ook spiermassa wordt afgebroken. Hierdoor gaat de spierkracht achteruit en wordt de kans weer groter dat men valt. Met alle nare gevolgen van dien.

× Hoe kan ik jou helpen?